De drankentrends van zomer 2023

21 augustus 2023 MissPublicity

Een fris drankje past bij de zomer. Wat zijn de trends van 2023? MissPublicity vraagt het aan trendwatcher Gijsbrecht Brouwer. Zijn conclusie: lokaal gebrouwen bieren, minder alcohol en gezondere alternatieven voor suikerrijke dranken.

Gijsbregt Brouwer is food trendwatcher, oprichter van de Buik en co-host Bekt Lekker de podcast. “Eigenlijk wil iedereen altijd weten wat hét zomerdrankje van het jaar wordt”, zegt Gijsbregt. “Is het een spritz? Of toch een sangria? Er speelt natuurlijk veel meer rondom zomerse drankjes, ze worden gezonder, natuurlijker en vooral veel kleurrijker. Ook zien we steeds vaker lokaal gebrouwen craft beer in blik. Zelfs wijn in blik is bezig aan een opmars. En als we het dan toch over alcohol hebben: daar drinken we steeds minder van en zeker in de zomer vinden we drankjes met een lager alcoholpercentage veel prettiger. De opkomst van low en no alcohol is nog maar net begonnen en daarnaast zien we steeds mooiere premium frisdranken verschijnen. Van kombucha tot kokosdranken en van cold brew coffees tot lokaal geproduceerde luxe siropen.”

Nieuwe dranken

In het kader van deze trends zet MissPublicity een aantal dranken die onlangs werden gelanceerd op een rij. “Wij zijn dagelijks bezig met trends op het gebied van hospitality en food & beverage. Wij zijn er trots op dat we voor zo veel mooie merken mogen werken. Ze inspireren ons en we zien vaak in een vroeg stadium nieuwe trends ontstaan. Het gedrag van mensen verandert, er lijkt steeds meer te kunnen en trends verschuiven.”

Coconaut
Kokoswater is de afgelopen jaren steeds populairder geworden en heeft het imago van een gezonde keuze. Drankjes van Coconaut worden gemaakt van jonge kokosnoten uit Vietnam. "Het kokoswater in de blikjes zit vol mineralen, werkt hydraterend, is een natuurlijke isotoon en geeft energie", aldus MissPublicity. "Coconaut is een tikkie zoet, zonder dat het de suikers bevat die je wel vindt in calorierijke frisdranken. Coconaut gaat hier mee in de trend van gezondere dranken met minder suiker."

Alcoholvrije sparkling wijn van Torres
De verkoop van laagalcoholische en alcoholvrije dranken stijgt al jaren. Spaanse wijnproducent springt hier op in met de alcoholvrije sparkling wijn Natureo Sparkling 0.0%. De frisse en zachte 0.0% wijn is gemaakt van 100% muskaatdruif.

Biermerk EuroBrouwers
EuroBrouwers is een nieuw biermerk dat bier brouwt in de Glasfabriek in Schiedam. De naam verwijst naar de rijke Europese biertraditie en bijbehorende cultuur, zoals bierhallen en lange tafels. "Die sfeer is zeker terug te vinden op het terras in Schiedam", aldus MissPublicity. Het bier wordt lokaal gebrouwen en gedronken, want het is alleen verkrijgbaar bij de Glasfabriek. EuroBrouwers past hiermee in de trend van ambachtelijk lokaal bier.

Plantaardige likeur Amarula Vegan
Steeds meer consumenten kiezen tegenwoordig voor plantaardige alternatieven en een (deels) veganistische levensstijl. Amarula Vegan speelt hier op in met een plantaardige likeur die delem van de marulavrucht combineert met kokosnoot, karamel en vanilla. 

Koffiealternatief Mate Porongo
Mate Porongo is een traditionele Zuid-Amerikaanse drank, gemaakt van gedroogde bladeren van de yerba mateplant. Volgens MIssPublicity zou dit zomaar de nieuwe drankentrends kunnen worden. De drabj wordt vooral gedronken uit een holle kalebas met een metalen rietje en heeft een aardse smaak. Mate is een gezond alternatief voor koffie en schijnt dezelfde stimulerende eigenschappen te hebben maar zonder de nadelen als slapeloosheid.

Droplikeur Dutch Dynamite
Dutch Dynamite is een zoute droplikeur met een explosieve smaak van salmiak. "Hippe dropshotmerken knallen als paddenstoelen uit de grond", meldt MissPublicity. "Dutch Dynamite is een van de voorlopers en werd in 1997 ontwikkeld door Nicolette Mak." 

Eigen proeflokaal Rooster & Wolf
Rooster & Wolf maakt brandy van de beste Franse druiven en gerijpt in eikenhouten vaten, die de drank een intense maar zachte smaak geven. Het brandymerk gaat mee in de trend van een eigen proeflokaal en heeft er één geopend in Ouderkerk aan den IJssel.

Speciaalbier E.V.I. bier
E.V.I. bier is ontwikkeld door Scheldebrouwerij in samenwerking met MissPublicity. "Ter ere van de 18e verjaardag van ons PR-bureau in 2021 lieten we ons ‘eigen’ bier brouwen", meldt MIssPublicity. "En speelden we gelijk in op de trend van gepersonaliseerde dranken." E.V.I. is een fris Belgisch witbier met een tikje citrus en een kruidige geur. Inmiddels zijn er twee batches gebrouwen en vanwege het succes gaat het bier elk voorjaar opnieuw in productie.

Altijd op de hoogte blijven?