De suikerverlaging in ijsthee past binnen Unilevers ambitie op het gebied van suikerreductie en minder calorieën. In 2025 wil het levensmiddelenconcern dat 80 procent van het wereldwijde portfolio aan dranken maximaal 5 gram suiker (per 100ml) bevat. Het Nederlandse assortiment voldoet sinds eind 2022 aan deze doelstelling. Unilever deed dit door suiker volledig of gedeeltelijk te vervangen door natuurlijk zoete ingrediënten, zoals fruit en caloriearme zoetstoffen.
Suikerreductie ijsthee
“We verlagen het suikergehalte in veel producten om de consument te helpen gezondere keuzes te maken”, zegt Els de Groene Global Director Diet & Health Advocacy bij Unilever. “Ook weten we dat consumenten een voorkeur hebben voor de zoete smaak van suiker. In de praktijk heeft suiker meerdere functies; het zorgt voor textuur, smaak en versterkt de smaak van fruit in producten. Met het behoud van deze essentiële functies, gebruiken we goedgekeurde en dus veilige, caloriearme zoetstoffen om suiker geheel of gedeeltelijk te vervangen. Zo is de ijsthee laag in suiker en calorieën én zoet in smaak, zoals de consument verlangt.”
Suikervrije (fris)drank
Unilever verwacht dat suikerreductie de komende jaren nog belangrijker gaat worden. De Wereldgezondheidsorganisatie wil vrije suikers beperken tot minder dan 10 procent van de totale energie-inname en ook de overheid stimuleert suikerreductie. In de frisdrankcategorie signaleert Unilever al een duidelijke trend waarbij 75 procent van de consumenten bewust kiest voor dranken met minder suiker. Daarom gaat het aandeel van suikervrije dranken verder toenemen. “Daarbij zijn onderzoek en productontwikkeling belangrijk om meer innovaties met caloriearme zoetstoffen, zoals fruitextracten of stevia, te introduceren. Deze zoetstoffen bevatten minder calorieën dan traditionele frisdranken en passen bij de huidige wens van de consument”, aldus Unilever.
Bron: Unilever