Heineken en Grolsch blijven blikken zonder statiegeldlogo produceren

4 april 2023 Redactie BeverageNL Emiel Molenaar via Unsplash
Foto: Emiel Molenaar/Unsplash

Sinds afgelopen weekend, 1 april, is er statiegeld op blik en mogen er geen blikken meer zonder statiegeldlogo geproduceerd worden. Toch gaan bierbrouwers Heineken en Grolsch hier voorlopig nog mee door. Dat melden Nu.nl en het AD.

Om zwerfvuil te voorkomen en de recycling te bevorderen geldt sinds 1 april de wetgeving en verplichting voor statiegeld op blik. Consumenten betalen €0,15 statiegeld bij aanschaf van een blikje bier of frisdrank met het statiegeldlogo en kunnen deze na consumptie weer inleveren bij meer dan 27.000 innamepunten. Producenten en verkooppunten mogen nog wel hun bestaande voorraden verkopen, zodat er geen blik en drank verspild worden.

Uitleg Heineken en Grolsch

Heineken en Grolsch blijven voorlopig nog blikjes zonder statiegeldlogo produceren. Volgens de brouwerijen geldt er vanaf 1 april een overgangsperiode waarin bedrijven de bestaande blikken stapsgewijs kunnen vervangen door nieuwe. “Het is niet haalbaar om alles in één keer te doen”, zegt Mark Blok, hoofd communicatie Heineken in het AD. “Daarom doen we het in stappen. Dat is ook zo afgesproken met de afnemers.” Grolsch meldt dit stapsgewijs te doen, de laatste blikken worden begin mei aangepast

Geen nieuwe blikjes zonder statiegeldlogo

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is echter van mening dat dit niet mag en geeft aan indien nodig stappen te nemen. Ook de politiek laat weten dat de bierbrouwers geen nieuwe blikjes mogen maken. Een woordvoerder van staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA, Milieu) zegt in het AD: “Na 1 april mag nog wel oude voorraad verkocht worden. Maar alles wat vanaf dan geproduceerd wordt, moet in een blikje met een statiegeldlogo.”

Bron: AD / Nu.nl

Geen nieuws meer missen van BeverageNL? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken het laatste nieuws in je mail.

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven?