Alcoholvrij bier als ‘gateway’ drankje
alcoholvrij bier
Alcoholvrij bier is de afgelopen jaren in populariteit toegenomen. Inmiddels heeft het een marktaandeel van 7 procent veroverd, waar dat tien jaar geleden nauwelijks boven de 1,5 procent lag. Die toenemende populariteit leidt tot een groter assortiment aan alcoholvrije bieren.
Zo is er intussen ook al een alcoholvrije IPA’s en heeft brouwerij Koningshoeven ’s werelds eerste alcoholvrije trappistenbier op de markt gebracht: La Trappe Nillis.
Maar over de opkomst van alcoholvrij en -arm bier, maken verslavingsartsen en GGD’s zich juist zorgen, zo schrijft het Dagblad van het Noorden. Want ook minderjarigen drinken alcoholvrij bier, zo blijkt. Van alle jongeren tussen de 12 en 18 jaar heeft 79 procent weleens een alcoholvrij (bier, wijn, gin) drankje gehad, aldus een onderzoek van het Trimbos-instituut en het RIVM.
Verslavingsartsen en GGD’s zijn bang dat minderjarigen die al in contact zijn gekomen met alcoholvrij bier ook sneller een ‘normaal’ biertje, mét alcohol zullen nemen. Wim van Dalen, directeur van STAP, het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid, spreekt in het DvhN over het drempelverlagend effect van het drinken van alcoholvrijbier op jonge leeftijd: “Jongeren raken op deze manier bekend met het merk en de smaak.”
Van Dalen pleit ervoor dat ouders zich bewuster worden van het potentiële risico dat het drinken van alcoholvrij bier op jonge leeftijd met zich meebrengt.