Sinds half april kunnen klanten van drie Albert Heijn to go-locaties de echte prijs voor koffie betalen. Deze ‘true price’ bestaat uit de normale winkelprijs en de sociale- en milieukosten in de hele keten van een product, zoals CO2-uitstoot, schaarswaterverbruik, grondstoffengebruik en arbeidsomstandigheden.

Klanten van de AH to go-winkels in Groningen, Wageningen en Zaandam zien twee prijzen als ze hun kop koffie afrekenen: de prijs die ze normaal betalen en de true price. Hiermee wil Albert Heijn inzicht geven in de echte prijs van koffie zodat ze makkelijker duurzamere keuzes kunnen maken. Dit geldt niet alleen voor koffie maar ook voor (haver)melk. Melk is minder duurzaam dan haver en heeft daarom een hogere true price

“Vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ willen we onze klanten helpen gemakkelijk gezonde en duurzame keuzes te maken”, zegt Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn. “Dat doen we door ze goed te informeren en hen de mogelijkheid te geven duurzamere keuzes te maken. True price is een van de manieren waarop dit kan en daarom omarmen we deze gedachte.”

True price

De supermarktketen werkt hiervoor samen met de onafhankelijke organisatie True Price. Voor het berekenen van de echte prijs wordt de True Price-methode gebruikt. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde en breed ondersteunde methode om de echte prijs van producten en diensten te berekenen.

“We zijn blij dat Albert Heijn true pricing uitdraagt”, reageert Michel Scholte, medeoprichter en uitvoerend directeur van True Price. “Naast wat Albert Heijn samen met klanten, leveranciers en partners al doet, kan true pricing nog gerichter leiden tot het verduurzamen van ketens. Zodat de rekening niet wordt doorgeschoven naar de meest kwetsbaren of toekomstige generaties.”

Perla koffie

Alle Perla koffie van Albert Heijn komt van Rainforest Alliance gecertificeerde koffieplantages. De opbrengst van het extra bedrag dat klanten bereid zijn te betalen voor de true price koffie investeert Albert Heijn in Rainforest Alliance verbeterprojecten in de koffieketen.

Bron: Albert Heijn

 

Altijd op de hoogte blijven?