Producenten pure vruchtensappen starten campagne ‘Geen suikertaks in de boomgaard’

4 november 2022 Redactie BeverageNL
Foto: Pxhere

Nederlandse producenten van pure vruchtensappen starten een campagne tegen de aankomende belastingverhoging op suikerhoudende frisdranken. “De inhoud van onze flessen groeit aan de boom, hier komt geen gram bewerkte fabriekssuiker aan te pas.”

De overheid wil vanaf 1 januari 2023 de belasting op suikerhoudende frisdranken verhogen om consumenten te stimuleren om een gezondere keuze te maken. Deze belastingsverhoging gaat ook gelden voor pure vruchtensappen. Onterecht vinden de producten, aangezien zij geen suiker toevoegen aan hun producten.

Suikertaks

De suikertaks zelf vinden de producenten geen slecht idee. “Maar je moet geen appels met peren vergelijken”, zeggen de initiatiefnemers van de campagne. “De inhoud van onze flessen groeit aan de boom, en frisdrank komt uit de fabriek. In onze producten zit nog geen gram bewerkte ‘fabriekssuiker’. Integendeel: echt vruchtensap bestaat voor honderd procent uit heerlijke, zoete vruchten, gerijpt onder de volle zon. Simpelweg uitgeperst, zonder toevoegingen, klaar om van te genieten. Daar zou toch niemand extra voor moeten betalen?”

Daarnaast vinden de producenten de voorgenomen belastingverhoging willekeurig. “Zo blijven suikerrijke zuiveldranken en vaste producten zoals snoepgoed, chocolade en koeken buiten schot met deze heffing.” Daarnaast vragen ze zich af of een verhoging verstandig is in deze tijd waar alles duurder wordt.

 ‘Geen suikertaks in de boomgaard’

Om hun protest kracht bij te zetten zijn de producenten een petitie gestart op de actiewebsite geensuikertaksindeboomgaard.nl. Daarnaast zijn er nog andere acties in voorbereiding. Achter de campagne staan diverse grote en kleine fruittelers, leveranciers en persers van pure vruchtensappen. Zoals Flevosap, ‘sLandsBeste, Schulp, Van Kempen Fruitsappen en De Appelaere. Bij voldoende handtekeningen wordt de petitie aangeboden aan de Voorzitter van de Tweede Kamer

Altijd op de hoogte blijven?