2022 was een goed jaar voor Royal Swinkels Family Brewers. De bierbrouwer herstelde van de gevolgen van de coronapandemie en behaalde goede resultaten ondanks uitdagende omstandigheden in de aanvoerketen en stijgende energie- en grondstofprijzen. De bierbrouwer deed voor 136 miljoen euro aan investeringen en verbeterde circulariteitsscore verbeterd naar 59 procent.

“Dat we financieel gezond zijn gebleven tijdens de crisisjaren is in eerste plaats te danken aan onze medewerkers”, zegt CEO Peer Swinkels, die werd herbenoemd voor een tweede termijn van vier jaar. “2022 was het jaar waarin we weer bij elkaar konden komen om samen te werken, samen te winnen én samen het glas te heffen.”

Groei

Volgens het jaarverslag wist Royal Swinkels Family Brewers de groei van 2021 door te zetten. Swinkels: “Onze winstgevendheid is hersteld. Binnen alle drie divisies boekten we positieve resultaten. Begin 2022 zijn we gestart met de uitvoering van een nieuw strategisch plan, met als doel onze divisies toekomstbestendiger te maken. De eerste resultaten zijn bemoedigend: onze belangrijkste A merken presteren beter, ons klantenbestand in Europa is uitgebreid, we wisten ons werkkapitaal verder te reduceren en we overtroffen onze circulariteitsdoelstelling. In 2023 bouwen we voort op deze strategische keuzes, zodat ons bedrijf weerbaar blijft voor de toekomst en we het nog mooier kunnen doorgeven aan volgende generaties.”

Toekomstbestendiger

2022 startte de bierbrouwer met een strategisch plan om de divisies toekomstbestendiger te maken. Swinkels: “Het resultaat hiervan is direct zichtbaar: onze merken in West-Europa presteren beter, de volumes in onze Ethiopische brouwerij nemen toe, ons klantenbestand in Europa is uitgebreid, we wisten ons werkkapitaal verder te reduceren en we overtroffen onze circulariteitsdoelstelling. In 2023 bouwen we voort op deze strategische keuzes , zodat ons bedrijf weerbaar blijft voor de toekomst en we het nog mooier kunnen doorgeven aan de volgende generaties.”

Financiële resultaten

Royal Swinkels Family Brewers realiseerde een omzetstijging van 836 miljoen euro in 2021 naar 1.032 miljoen euro in 2022, een groei van 23 procent. Door volumegroei en kostenbesparingen is de procentuele marge op peil gebleven, wat resulteerde in een EBITDA van 109,2 miljoen euro.

Divisie Swinkels Family Brewers

De ‘bierdivisie’ herstelde in 2022 van de lockdowns. De belangrijkste merken maakten daarbij verdere groei door. Het brede productportfolio en aanwezigheid in meerdere verkoopkanalen in vele landen bleek een kracht. Met name in de e-commerce en out-of-home-kanalen groeide de omzet van vrijwel alle merken. De resultaten in Nederland en België stonden aan het begin van het jaar nog onder druk als gevolg van COVID-19, maar herstelden zich goed. De export van de belangrijkste merken naar vele landen nam fors toe. Er werd geïnvesteerd in horeca als afzetkanaal, met name door de overname van een groot aantal Belgische horecalocaties.

Divisie Holland Malt

Naast de verkoop van bier aan consumenten is Royal Swinkels Family Brewers ook actief in de productie van mout voor bierbrouwers en whiskyproducenten. Ook in de divisie Holland Malt zijn goede resultaten geboekt. Het was een uitdagend jaar, waarin de mouterijdivisie te maken kreeg met forse kostprijsstijgingen en een beperkte beschikbaarheid van gerst. Ondanks deze uitdagingen bleven de mouterijen van Holland Malt op volle capaciteit draaien. Hierdoor is Holland Malt in staat geweest de resultaten en de winstgevendheid goed te beschermen. Daarnaast ligt het proces om het moutproces in Eemshaven volledig emissievrij te maken op schema voor begin van 2024.

Divisie Habesha Breweries

In Ethiopië was er in 2022 sprake van positieve ontwikkelingen: de rust keerde terug in het land, doordat spanningen rond het gewapend conflict in het noorden afnamen en er minder ingrijpende maatregelen rond COVID-19 speelden. De volumes van brouwerij Habesha namen toe en de afzet van alle Ethiopische merken groeide fors.

Circulariteit

Royal Swinkels Family Brewers bleef als groep ook stappen zetten op het gebied van circulariteit. De berekeningsmethodiek op circulariteit, de Swinkels Circularity Index, werd in 2022 aangescherpt en de resultaten hiervan (met assurance van de accountant) maken onderdeel uit van het geïntegreerde jaarverslag. De circulariteitsscore in 2022 bedroeg 59%, een groei van 3 procentpunt ten opzichte van 2021. Deze groei komt onder andere voort uit energiebesparende projecten, materiaalbesparingen op verpakkingen en compensatie van de CO2-uitstoot in transport. 

Klimaatneutraal

Daarnaast heeft de familiebrouwer zich in 2022 gecommitteerd aan het Science Based Targets initiative. Dit betekent dat het bedrijf als doel heeft om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. Als onderdeel hiervan focust Swinkels Family Brewers zich op het beperken van CO2-uitstoot. En met resultaat: sinds 2019 heeft het bedrijf haar uitstoot met 37% weten te verminderen. Met de realisatie van de emissievrije mouterij in Eemshaven zet Swinkels Family Brewers daarnaast een forse stap in de energietransitie. In 2024 stapt het familiebedrijf voor de mouterij in Eemshaven over naar een fossielvrij moutproces, wat een grote bijdrage aan de circulaire ambities betekent.

Altijd op de hoogte blijven?