Grijs gebied rondom alcoholreclames op sociale media

9 mei 2022 Redactie BeverageNL Pixabay
Foto: Pixabay

Ter bescherming van kinderen mag er tussen 6 uur ’s ochtends en 21.00 uur ’s avonds op radio en tv geen alcoholreclame worden uitgezonden. Maar uit onderzoek van Pointer blijkt dat kinderen op sociale media wel alcohol krijgen te zien.

Het gaat hierbij niet om ‘echte reclame’, maar om zogenaamde productplaatsingen in de content van influencers. Zij delen video’s, tiktoks en foto’s waarbij alcohol een rol speelt. Denk bijvoorbeeld aan proostende foto’s op een terras of een cake bakken met alcohol. Het is niet altijd duidelijk of het drankmerk voor deze filmpjes betaald.

Onderzoek

Communicatiewetenschapper Hanneke Hendriks bekeek voor haar onderzoek naar sociale media aan van de Radboud Universiteit de Instagram-posts van 178 populaire influencers. “Tweederde van de influencers had tussen zijn laatste 100 posts op z’n minst 1 post met alcohol. En meestal in een positieve sociale context”, vertelt ze aan Pointer. Volgens het Trimbos Instituut gaan met name jongeren meer drinken als alcohol zichtbaarder is. Het onderzoek van Hendriks bevestigt dit.

Onduidelijkheid

Over reclame op radio en tv is de Mediawet duidelijk. Tot 21.00 uur geen alcoholreclame. Sociale media blijkt echter een grijs gebied te zijn. Zo zijn geplaatste posts 24 uur per dag zichtbaar. Een influencer moet erbij zetten dat het om reclame gaat en #geen18geenalcohol toevoegen en mag de content alleen verspreiden onder 18-plussers. Deze barrière kunnen kinderen makkelijk omzeilen door aan te vinken dat ze achttien zijn. Ook is er weinig controle en heerst er onduidelijkheid over welke influencer er wel of niet onder valt.

Verbod of waarschuwing

Het ministerie van Volksgezondheid en het Commissariaat voor de media vinden ook dat de huidige regels te kort schieten en niet in lijn zijn met het Nationaal Preventieakkoord. Hendrinks denkt dat alcoholreclames en -productplaatsingen op sociale media het beste verboden kunnen worden. Ook zou een automatische waarschuwing bij het plaatsen van content kunnen helpen.

Ga voor meer informatie over dit onderzoek en onderwerp naar Pointer.

Geen nieuws meer missen van More than Drinks? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken het laatste nieuws in je mail.

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven?