FrieslandCampina begint het jaar goed

2 augustus 2024 Max Geluk
Mede dankzij de Expedition 2030-strategie die FrieslandCampina sinds eind 2023 hanteert, beleeft het bedrijf een goede start dit jaar, met betere resultaten dan vorig jaar rond deze tijd.

FrieslandCampina heeft een goed half jaar gedraaid, mede dankzij de Expedition 2030-strategie die het eind 2023 lanceerde. Deze strategie moet de melk van de melkveehouders voor 2030 optimaal verwaarden, opdat het beter aansluit op de vraag in de markt. FrieslandCampina richt zich daarbij op specifieke product-marktcombinaties. FrieslandCampina meet zijn prestaties op drie verschillende vlakken: het winnen in de markt, het vergroten van de marge en het verbeteren van de cashpositie. FrieslandCampina zegt op al deze drie vlakken vooruitgang te hebben geboekt.

Het bedrijfsresultaat is vergeleken met dezelfde periode vorig jaar gegroeid van 47 miljoen naar 301 miljoen euro, terwijl het nettoresultaat steeg van 8 miljoen naar 183 miljoen euro. 

FrieslandCampina stelt dat het zijn groei dankt aan verbeteringen in de volumemix, positieve ontwikkelingen van de consumentenmarkt in Zuidoost-Azië en het Friso-kindervoedingsmerk in China. Ook speelt mee dat FrieslandCampina zijn voorraden nu tegen een lagere inkoopprijs binnenhaalt dan voorheen. 

Toekomst

Het aankomende halfjaar zal FrieslandCampina onder de Expedition 2030-strategie zijn marketinginspanningen intensiveren met als doel zijn marktposities te vergroten. Ook zal het de productieprocessen blijven optimaliseren, onder meer door stappen te maken op het gebied van melkverwerkingscapaciteit. 

Gezien huidige onzekerheden en marktomstandigheden, zoals de inflatie en de volatiele prijzen voor basiszuivelproducten, geeft FrieslandCampina geen resultaatprognose af voor de tweede helft van het jaar.

 

Altijd op de hoogte blijven?