Drankensector protesteert tegen accijnsverhoging

17 oktober 2023 Redactie BeverageNL Unsplash
Het demissionair kabinet wil de accijns op alcohol verhogen met 16,2 procent. Nederlandse drankenproducenten protesteren hier tegen en lobbyen bij Tweede Kamer-leden. De accijnsverhoging komt deze week aan bod bij de behandeling van het Belastingplan 2024 in de Tweede Kamer.

De accijns werd voor het laatst in 2014 verhoogd. Met de verhoging van 16,2 procent wil de overheid de inflatie corrigeren, drankgebruik ontmoedigen en de schatkist vullen. Brancheorganisaties als Spirits NL, Nederlandse Brouwers en de Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren denken dat de plannen anders uit gaan pakken.

Uitwijken naar Duitsland

Het kabinet verwacht dat de accijnsverhoging 153 miljoen extra op zal leveren. De drankensector bestrijdt dit en wijst erop dat eerdere verhogingen ook niet het gewenste effect hebben gehad. Ze wijzen erop dat veel Nederlanders hun drank voortaan in Duitsland gaan halen, waar de drank nu veel goedkoper is. “Je kunt de accijns verhogen, maar mensen blijven het toch wel kopen. Als men het hier te duur vindt worden, gaan ze misschien uiteindelijk de grens over en kopen ze het daar”, zegt Wijnboer Youp Cretier van Domein Hof tegen Omroep Gelderland.

Minder inkomsten uit accijns

SpiritsNL denkt zelfs dat de inkomsten van de accijns op sterke drank uiteindelijk zullen dalen. De organisatie van producenten en importeurs van gedestilleerde dranken liet econometrist en oprichter van Data Intellica Ronald Renkema de opbrengst van de accijnsverhoging berekenen, vertelt voorzitter Betty de Boer aan het FD. Waar het kabinet verwacht dat de opbrengsten van sterke drank stijgen van €376 mln naar €425 mln, komt Renkema uit op een daling naar €372 mln. “De beoogde accijnsverhoging brengt geen 153 mln euro extra op én is bovendien schadelijk voor traditionele oude Nederlandse (familie)bedrijven die Nederland rijk is“, meldt SpiritsNL op de website.

Neveneffecten

Ook de Nederlandse bierbrouwers wijzen op de mogelijk negatieve effecten op de Nederlandse bedrijven. “Het kabinet heeft onvoldoende oog voor de neveneffecten van deze maatregel“, zegt voorzitter Nederlandse Brouwers Fred Teeven op de website. “De forse accijnsverhoging per 1 januari kan wel eens de genadeslag worden voor vele brouwerijen met verlies aan vele banen tot gevolg. En dat geldt zeker voor brouwers in de brede grensregio’s. Want met de nieuwe verhoging betalen we in Nederland straks 80% meer bierbelasting dan in België en 360% meer dan in Duitsland. In een steeds groter gebied gaan Nederlanders de grens over om hun bier te kopen, inkomsten inclusief accijnsopbrengsten vloeien daarmee weg naar België en Duitsland. Nederlanders, inclusief helaas veel te veel jongeren onder 18 jaar, stappen over op andere middelen en hogere alcoholische dranken.“

Hij krijgt bijval van Jos Oostendorp, voorzitter van CRAFT, de branchevereniging van onafhankelijke brouwers. Hij vindt dat de rekening nu disproportioneel bij de brouwerijen in Nederland wordt neergelegd. “Dit kan niet de bedoeling zijn. Volgende week begint de Tweede Kamer met de behandeling van het Belastingplan 2024. We roepen daarom de lijstrekkers en hun partijen op naar alternatieven te kijken voor de nu voorgestelde desastreuse combinatie van maatregelen die de biersector hard raken. Graag gaan de brouwers daarover in gesprek waarbij we zich gesteund voelen door de ruim 55.000 Nederlanders die nu al de petitie stopextrabierbelasting.nl van Nederlandse Brouwers en CRAFT hebben getekend.“

Nederlandse wijn

Ook de Nederlandse wijnsector maakt zich zorgen. Peter van Houtert, voorzitter Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren: “We hadden wel een accijnsverhoging verwacht, maar niet zo’n forse onredelijke verhoging. De verkoop van wijn staat al langer onder druk, mede door hogere kosten voor grondstoffen, transport en slechte oogsten. Daarnaast kopen steeds meer consumenten hun wijn over de grens. Duitsland kent geen accijns voor wijn en met deze nieuwe accijnsverhoging in Nederland wordt het verschil wel heel groot en jagen we de consumenten als het ware de grens over waar ook brandstof en andere producten goedkoper zijn.” 

Altijd op de hoogte blijven?