Dranken in de media | Week 21-2023

27 mei 2023 Redactie BeverageNL Pixabay

Ierland start met gezondheidswaarschuwingen op alcoholproducten, de verminderde populairteit van Bordeaux en een dalinfg van de koffieprijzen. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

Alcohol

In Ierland wordt het verplicht uitgebreide gezondheidswaarschuwingen op alcoholproducten te plaatsen. De aangepaste verpakking is pas vanaf 22 mei 2026 verplicht zodat betrokken bedrijven genoeg tijd hebben om zich voor te bereiden, aldus BNN Vara.

Wijnbar Ona in Gent organiseert een actie om getroffen wijnboeren van de hevige overstromingen in Noord-Italië te steunen. “Dat is een wijnstreek die ons nauw aan het hart ligt”, vertelt Arne Braeckman van Ona in het Nieuwsblad.

In het Dagblad van het Noorden aandacht voor de verminderde populariteit van Bordeaux. “De goedkopere Bordeaux is uit de gratie bij de consument, waardoor boeren met een overschot van enkele miljoenen hectoliters zitten.”

Het trappistenbier van de monniken uit het Vlaamse Westvleteren is binnenkort verkrijgbaar bij Nederlandse slijterijen, meldt RTL Nieuws. “De monniken van de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren hebben noodgedwongen dit besluit genomen, om hiermee de woekerprijzen van de illegaal op de Nederlandse markt gebrachte bieren een halt toeroepen.”

Slijter

Twentse slijter Ben Hofhuis (65) gaat stoppen en blikt in Tubantia terug op zijn carrière. “Het werk als slijter is fysiek behoorlijk zwaar. De containers drank moet je toch echt zelf de winkel in tillen. Zware dozen wijn en kratten bier, dat voel je wel in je rug.”

Koffie en thee

“De koffieprijzen zijn de afgelopen week gedaald”, meldt Foodbusiness in de grondstof analyse. “Een sterke dollar, hogere productie in Colombia en grotere voorraden zorgen ervoor dat arabica en robusta in prijs dalen.”

De Ondernemer spreekt David Hovanesian van het duurzame thee-abonnement Teazie. “Langzaamaan is Teazie aan het groeien. Maar we merken dat het een zeer kapitaalintensief proces is. Daardoor worden we een klein beetje afgeremd in onze ambities.”

Restaurants moeten meer aandacht geven aan thee. “Zie thee meer als een culinaire bereiding”, adviseren Kiona Malinka en Sam Hilkens in Entree. “Met thee kun je je onderscheiden. Bovendien is het een margemaker”.

Frisdrank

De Amsterdamse Frisdrank Fabriek is sinds kort Skal-gecertificeerd. “Iedereen die meer de natuur terug in zijn product wil krijgen, maar wel bepaalde technologische vereisten heeft, mag ons bellen”, vertelt eigenaar Tim de Hoon aan Biojournaal.

Altijd op de hoogte blijven?