Drank in de media - week 35

3 september 2022
Foto: Pixabay

De prijzen voor wijn en arabicabinen gaan omhoog, alcoholvrije slijterij in Amersfoort en vroege oogst champagnedruiven. Wat lazen we de afgelopen week over de drankenbranche? Een greep uit de media.

Pernod
“De Franse drankenfabrikant Pernod Ricard heeft zijn gebroken boekjaar beter dan analisten hadden verwacht afgesloten”, meldt het FD. “Zo brak de omzet van de producent van Absolut Vodka, Jameson Whiskey en Beefeater gin voor het eerst door de grens van €10 mrd.”

Arabicabonen
De prijs van Arabicabonen gaat verder stijgen, blijkt uit een analyse van Foodbusiness. “Door de extreme droogte in Brazilië bereikten de prijzen afgelopen donderdag (25 augustus) het hoogste punt in meer dan zes maanden tijd.”

Alcoholvrije slijterij
In Amersfoort opende de alcoholvrije slijterij Nix & Nix de deuren. “We hebben meer dan 200 verschillende alcoholvrije dranken”, vertelt eigenaar Wim Boekema aan De Stad Amersfoort. “Omdat veel smaken nieuw zijn, kunnen mensen bij binnenkomst proeven.”

Geen nieuws meer missen van More than Drinks? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken het laatste nieuws in je mail.

Inschrijven nieuwsbrief

Sommelier over wijn
In het programma De Nacht van op NPO Radio 1 is sommelier Jan Paap Alterburg te gast. Hij neemt de luisteraar mee in alle soorten en smaken op het gebied van wijn. “Want wat is er allemaal en hoe herken je de smaak? Moet je wijn leren drinken? En zijn de sommeliers van nu nog wel hetzelfde als vroeger?”

Champagedruiven
“Champagnedruiven vroeg van de ranken”, kopt De Telegraaf. Normaliter begint de druivenpluk voor champagne pas in september, maar dit keer zijn de wijnboeren in Noord Frankrijk eerder begonnen met de oogst. Dit heeft effect op de champagne. “De wijnen zullen anders worden.”

Duurdere wijn
Consumenten gaan meer betalen voor een fles wijn, melden zowel De Telegraaf en De Limburger. Dit is niet vanwege een slechte oogst, maar vanwege de hoge prijzen voor glas en etiketten.

 

 

Altijd op de hoogte blijven?