Europese producenten van wijnen, gearomatiseerde wijnen en ciders moeten sinds 8 december 2023 voldoen aan nieuwe etiketteringsvoorschriften. Daarbij zijn de producenten verplicht om informatie over voedingswaarden en ingrediënten te delen met consumenten. In de praktijk gaat deze verplichting in vanaf de wijnoogst in 2024, aldus GS1.
GS1 e-Label
GS1, een kennisplatform en serviceorganisatie voor het uitwisselen van productdata, stelt voor het tonen van informatie over voedingswaarden en ingrediënten een e-Label beschikbaar. Het e-Label is een digitaal etiket dat mensen kunnen openen door de bijbehorende QR-code van GS1 op de fles te scannen. Volgens GS1 is de ontwikkeling van het GS1 e-Label een wens vanuit de wijnsector vanwege de aanpassingen in de wijnwetgeving. GS1 acht het e-Label interessant voor meer productgroepen en stelt het digitale etiket ook beschikbaar aan producenten van onder meer ciders, likeuren, alcoholische siropen en bitters en andere sterke drank.
E-Label aanmaken
Het aanmaken van het GS1 e-Label is gratis voor bedrijven die hun data al in de datapool van GS1 hebben staan. In MijnGS1 kunnen ze de artikelen selecteren waarvoor ze een e-Label willen aanmaken en de vakjes GS1 Digital Link en GS1 e-Label aanvinken. Daarna is het mogelijk de QR-code te downloaden met daarin een GS1 Digital Link die verwijst naar de webpagina met de benodigde etiketinformatie. Deze QR-code kunnen de bedrijven op de fles aanbrengen.
Volgens GS1 draagt het e-Label bij aan transparantie in de markt. Producenten die etiketinformatie al via de datapool van GS1 aanleveren aan retailers, kunnen die nu ook ontsluiten voor consumenten. GS1 ziet het e-Label als een eerste stap in de richting van het digitale productpaspoort, dat op termijn verplicht wordt voor alle consumentenproducten in de Europese Unie.
Bron: GS1