Al jaren is er discussie over het nut van een suikertaks. Sinds 1 januari dit jaar geldt een verzwaarde verbruiksbelasting op frisdranken. Maar deze belasting wordt op slinkse manieren omzeild. Het kabinet wil nu alsnog een slimme suikertaks voor frisdranken invoeren. Dit is de enige manier om het suikergehalte in frisdranken substantieel omlaag te krijgen.
De extra opbrengst van de suikertaks zou niet in de schatkist moeten verdwijnen, maar verdient een gerichte bestemming met uitgebreide voorlichtingscampagnes over gezonde voeding. De consument heeft een steun in de rug nodig om tot gezondere voedingskeuzes te komen. Een bewustwordingscampagne kan dit kracht bij zetten.
Falend Nationaal Preventie Akkoord vraagt om andere aanpak
Uit een recente evaluatie van het RIVM blijkt dat het percentage Nederlanders met overgewicht en obesitas de afgelopen vier jaar alleen maar is toegenomen. Het is jammer te moeten constateren, maar de vrijwillige afspraken met de voedingssector om overgewicht en obesitas terug te dringen hebben niet het gewenste effect gehad. De doelen van het Nationaal Preventie Akkoord (NPA) zijn buiten bereik en niet meer haalbaar. Een andere aanpak is nodig om wel de gewenste verandering te krijgen.
Naast suikertaks ook meer voorlichting
De per januari fors verhoogde verbruiksbelasting was de laatste kans om een suikertaks te voorkomen. Nu sommige bedrijven ervoor kiezen om aan frisdranken een vleugje zuivel toe te voegen, vallen deze daarmee in de uitzonderingscategorie van water, zuivel en soja, waarvoor geen verbruiksbelasting geldt. Zo nemen bedrijven het NPA en hun verantwoordelijkheid om een gezondere samenleving te bouwen niet serieus. Voor politiek Den Haag is dit ‘vleugje zuivel’ de druppel die de emmer van geduld deed overlopen. Nu zal er snel groen licht komen voor een suikertaks.
Voor de voedingssector een gemiste kans, voor de consument een goede zaak, mits de extra opbrengsten gepaard gaan met uitgebreide voorlichtingscampagnes.