Valse iconen

31 december 2020

Een tijdje terug stond de barwereld geheel in het teken van het wel of niet accepteren van een tot icoon gekroonde man: Charles Schumann. Deze uit Duitsland afkomstige bartender heeft de afgelopen decennia meerdere cocktailboeken geschreven en heeft daarmee een grote stempel op de Europese barscene gedrukt. Ook is hij de eigenaar van de beroemde Schumann’s American Bar, die hij in 1982 met een compagnon in Munchen oprichtte.

Tot zover is er nog niks op de carrière van Charles aan te merken en lijkt hij een geschikte kandidaat voor een mooie vermelding, wellicht ter afsluiting van zijn loopbaan. Charles is ondertussen immers in de 70 en werkt nog steeds in de barindustrie. Hij zet zich al decennialang in voor de barindustrie in Duitsland en zijn boeken zijn van grote invloed geweest op vele beginnende bartenders, waaronder ikzelf.

Het probleem met Charles kwam aan het licht in 2017, toen hij zijn eigen film over de internationale barindustrie uitbracht: Bar Talks. Tijdens de première van deze film heb ik nog trots in het voorprogramma cocktails geshaked voor alle gasten. Helaas veranderde mijn mening over Charles drastisch na het zien van deze film. Charles blijkt het niet zo op te hebben met vrouwen in het algemeen, en een groot tegenstander te zijn van vrouwen achter de bar. Geregeld maakt hij in zijn film en in de interviews die hij erna geeft, uitspraken zoals: “women should only work the lunch shift making way for the real (male) bartenders”, “A bar is no place for a woman. The important characters are always men” en “I say they (women) can come, but they are not wanted. The old journalists who came to my bar would say, ‘Children, don’t talk to us when we’re whisky drinking”.

Een icoon die hard van zijn sokkel valt voor een groot deel van de bartender gemeenschap. De druppel die de hele barindustrie liet nadenken over de betekenis van een ‘icoon’ kwam toen Charles tijdens de 50 Best Bars uitreiking de ‘Industry Icon’ award in ontvangst mocht nemen. De beslissing van een organisatie als 50 Best Bars om deze man een ereplaats in onze gemeenschap te geven zie ik dan ook als een verdrietige afspiegeling van de huidige wereld waar we in leven. We zijn er nog lang niet als het gaat om gelijkheid. Maar gelukkig komen we telkens een stapje dichterbij. Het hele internet ging de afgelopen week helemaal los met #womenbehindthebarafter3 als reactie op de nieuw verkozen ‘Industry Icon’.

Wat maakt een icoon? De Dikke van Dale schrijft dat een icoon een persoon is die een bepaalde periode, partij, club enzo als het ware belichaamt. In dit geval heeft de 50 Best Bars organisatie wat mij betreft dan ook deels gelijk. Charles Schumann is zeker weten een icoon: een ware belichaming van de old boys club. Een icoon van jaren uit het verleden, toen de plaats van de vrouw nog thuis achter het fornuis was. Echte iconen die de barwereld representeren belichamen vooruitgang, inclusiviteit en gastvrijheid. Gelukkig hebben we er daar in onze industrie genoeg van, met en zonder awards!

Tess Posthumus studeerde Media & Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam en rondde in 2014 haar Master Sociologie af. Tijdens haar studie werkte Tess in diverse horecazaken waarin ze haar passie volgde voor het mixen. Ze heeft de wereld veroverd met meerdere top tien noteringen in de International Bartender of the Year Award. Samen met Timo Janse opende ze in 2017 haar eigen bar Flying Dutchmen Cocktails.
column

Altijd op de hoogte blijven?