Als foodverkoper wil je dat je vitrine er ‘gelikt’ uitziet. Maar hoe zit het met de online zichtbaarheid van je zaak? Een goed werkende website en het optimaal inrichten van een Google Bedrijfsprofiel helpt. Webdesigner John-Pierre Cornelissen geeft tips.

Alle tijd en energie die ik in mijn website, online vindbaarheid en reviewmanagement stop, blijkt een goede investering te zijn.” Dat schreef ijsbereider Gijs van Dijk onlangs in Vakblad IJs! Veel ondernemers laten op dit vlak nog kansen liggen. Zo weet ook webdesigner John-Pierre Cornelissen van Horeca Webservice in Ede. Zijn eerste tip klinkt misschien als een ‘open deur’:

1.Zorg voor een goedwerkende website
Je website is je online visitekaartje. Wie denkt dat een Facebook-pagina voor je bedrijf voldoende is en dat je daarom geen website nodig hebt, heeft het mis. “Niet iedereen heeft een account op Facebook. Een klein deel van je volgers krijgt je berichten maar te zien. De meeste mensen zoeken niet op Facebook naar een slagerij maar op Google.” Een goed werkende website is daarvoor nog altijd de basis.

2. Voeg een knop bestellen toe
Wat zet je op die website? Cornelissen: “Vermeld de openingstijden, je adresgegevens en denk aan de privacy-verklaring.” Dat laatste is verplichte kost. Net als een beveiligingscertificaat. Een pagina met ‘over ons’ waarin je vertelt wie je bent en waar je in uitblinkt, heeft toegevoegde waarde. Denk ook aan een knop ‘bestellen’ op de homepage: daarmee stimuleer je de bezoeker om tot actie (aankoop) over te gaan.

3. Gebruik externe links
Verder is het handig om externe links naar andere websites toe te voegen en te vragen of ze naar jouw site willen linken. Denk aan de horecazaak waaraan je levert of je (lokale) leverancier. Zoekmachines zien die externe links als een pluspunt.

4. Laat je assortiment zien
Een productenoverzicht oftewel een ‘online vitrine’ mag niet ontbreken. Dit kan via een webshop of via een speciale productpagina waar je meteen iets meer over je assortiment vertelt. “Laat zo zien met welke producten jij je als ambachtsman onderscheidt van de supermarkt.”

5. Gebruik geen pdf
Op deze productpagina kun je jouw lunchkaart of assortimentslijst zetten. Maar gebruik hiervoor geen pdf. Deze zijn lastig te openen en te lezen op telefoons. Daarnaast is Google er niet content mee. Deze zoekmachine kan de teksten uit zo’n pdf niet ‘lezen’ en dat is een minpunt voor jouw online vindbaarheid.

6. Richt Google Bedrijfsprofiel in
Wil je beter gevonden worden? Richt dan je Google Bedrijfsprofiel in. Deze gegevens ziet een consument als hij online zoekt naar een slagerij. Je hebt daarvoor een Google-account nodig om dit bedrijfsprofiel in te richten. Ga hiervoor naar: google.com/intl/nl_nl/business.

7. Kies de juiste categorieën
Google toont altijd de drie beste zoekresultaten in de omgeving waar je bent. Wil je dat jouw bedrijf daarbij komt te staan, dan moet je allereerst zorgen dat het profiel de basisgegevens bevat zoals de actuele openingstijden, adres, telefoonnummer, foto’s van je bedrijf en de url van je website.

Daarnaast moet je de juiste productcategorieën invullen. Die corresponderen met jouw aanbod. Voor een slagerij kan dat zijn: slagerij, slagersdelicatessezaak, delicatessenwinkel, vleesgroothandel, poelier, eierboer, catering en afhaalrestaurant.

8. Manage reviews
Google waardeert reviews op het bedrijfsprofiel. Daarmee kan je ‘punten’ scoren voor je zichtbaarheid. Zorg dat je aan je klanten om reviews vraagt. Bijvoorbeeld via je kassabon, op je lunchkaart of via je website. Reageer ook vanuit je bedrijfsprofiel (als ondernemer) op die reviews. Dat ziet Google ook als pluspunt. Bedank bij een positieve reactie maar reageer ook op een negatieve review. Vraag dan om contact met je op te nemen om de klacht offline te bespreken. Je kunt reviews of een review­pagina ook aan je website toevoegen.

9. Werk je gegevens bij
Net zoals je jouw vitrine schoonhoudt en bijvult, is het ook van belang dat online te doen. Werk regelmatig je openingstijden en je aanbod bij op je site, in je webshop en op je Google Bedrijfsprofiel.
Cornelissen ziet vaak dat ondernemers op Facebook of Instagram melden dat ze extra open zijn of dicht zijn. Zoals gezegd, ziet niet iedereen dat. Pas daarom je openingstijden aan op je website en bij Google.

Die laatste gaat er bij feestdagen vanuit dat er afwijkende openingstijden zijn. Dit moet je zelf bevestigen of aanpassen. Doe je dat niet, dan kun je omzet mislopen als mensen je openingstijden op Google checken. Zoals Van Dijk al opmerkte aan het begin van dit artikel loont het dus de moeite om energie en tijd te steken in de online presentatie van je bedrijf. 

Tip: servicecontract
Vind je het lastig om je website bij te houden of je Google Bedrijfsprofiel in te richten? Neem dan een professionele websitebouwer in de arm of sluit een servicecontract voor online onderhoud af.

Meer info op horecawebservice.nl/tips

Dit artikel verscheen eerder op: Vleesmagazine

Altijd op de hoogte blijven?